Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Obnovenie vlakovej dopravy môže na Gemer prilákať viac turistov

Rušenie spojov sa udialo v rokoch 2003 a 2011

Stanica v Betliari. FOTO: PPStanica v Betliari. FOTO: PP

ROŽŇAVA. Pravidelná osobná vlaková doprava sa z tratí na Gemeri stratila už pred rokmi. Medzi Plešivcom a Slavošovcami resp. Dobšinou prestali premávať v roku 2003, v roku 2011 skončila pravidelná doprava na trati Plešivec – Muráň. Odvtedy sa občas na týchto tratiach objavia nákladné vlaky alebo príležitostné vlaky s turistami. V roku 2014 sa webovej stránke peticie.sk objavila petícia žiadajúca obnovenie železničnej dopravy na Gemeri. Podpísalo ju vtedy 1010 ľudí. Železničné trati na Gemeri sa stali aj hlavnou osou rozprávania knihy Gemer je vesmír trojice autorov Danky Bodnárovej, Miša Hudáka a Slava Stankoviča zo združenia Východné pobrežie.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpirácia z Čiech

Možno aj toto podnietilo doktoranda Martina Vojteka z Katedry železničnej dopravy Žilinskej univerzity, aby sa možnosti obnovenia dopravy na gemerských tratiach venoval bližšie. „Prevádzka vlakov osobnej dopravy na gemerských tratiach bola v minulosti zrušená z dôvodu nízkeho dopytu zo strany cestujúcej verejnosti. Každé rušenie prevádzky vlakov osobnej verejnosti vyvolá negatívne reakcie u cestujúcich, ale i obyvateľov dotknutého regiónu, ktorí tieto vlaky využívali. Je pravda, že dopyt tu bol reálne nízky, kompetentní sa však už nezaoberali dôvodmi, prečo to tak je. Namiesto hľadania spôsobov, ako prilákať väčšie množstvo cestujúcich do vlakov, sa radšej rozhodli vlaky zrušiť. Keď sa však zamyslíme, či na trati, kde nám za deň prejde doslova iba zopár vlakov, môžu vôbec byť tieto vlaky atraktívne pre cestujúcich? V doprave totiž najprv musí byť dobrá ponuka a až tá bude generovať dopyt. Zo zahraničia, napríklad z Česka, máme príklady, kedy sa na tratiach s nízkym dopytom, namiesto škrtania, pridali nové vlaky a práve to motivovalo cestujúcich k ich využívaniu a dopyt narástol,“ uviedol Martin Vojtek. „Práve toto bolo pre nás inšpiráciou, hľadať také spôsoby prevádzky vlakov osobnej dopravy na tratiach so zastavenou osobnou dopravou, aby bola prevádzka týchto vlakov atraktívna pre cestujúcich či už na denné dochádzanie do práce/školy alebo v rámci cestovného ruchu. Keď to ide v zahraničí, tak to musí ísť aj na Slovensku. Gemer je región, kde by sa vlaky osobnej dopravy prevádzkovať mohli, len treba nájsť záujem a spraviť taký cestovný poriadok, ktorý priláka do vlakov čo najviac cestujúcich a zároveň bude prevádzka týchto vlakov ekonomicky efektívna pre dopravcu.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako by to mohlo fungovať

Vojtek predstavil dve možnosti, ako by mohla vlaková doprava po novom na Gemeri fungovať. „V prvom rade je dôležité poznamenať, že regionálne vlaky na Gemeri musia byť naviazané na diaľkové vlaky premávajúce medzi Zvolenom a Košicami, aby sa cestujúcim z tohto regiónu vytvorilo rýchle spojenie do Košíc, ale aj do Bratislavy. Najväčší potenciál má linka Košice – Rožňava, kde by diaľkové vlaky dokázali konkurovať autobusom vďaka kratšiemu jazdnému času. Hoci je stanica Rožňava veľmi vzdialená od samotného mesta, zastávka Rožňava mesto je vo veľmi dobrej pešej dostupnosti k centru a bol by tu taktiež možný priamy prestup na prímestské autobusy vzhľadom na blízkosť cestnej komunikácie k tejto zastávke. Návrhy na obnovenie prevádzky vlakov osobnej dopravy na Gemeri počítajú s doplnením súčasných vlakov diaľkovej osobnej dopravy na linke Košice – Zvolen a to tak, aby bol vytvorený aspoň dvojhodinový interval medzi Košicami a Plešivcom. Vlaky môžu byť vedené z Košíc ako spojené súpravy troch motorových jednotiek, pričom v Rožňave by sa z tejto súpravy oddelila jedna jednotka, ktorá by pokračovala smer Dobšiná a v Plešivci by sa zvyšné dve jednotky rozdelili na smer Muráň resp. Slavošovce. Týmto riešením by sa zabezpečilo priame spojenie s krajským mestom Košice pre všetky regionálne trate na Gemeri,“ uviedol Vojtek. „Racionálnejším riešením, s využitím menšieho počtu motorových jednotiek, je viesť priame vlaky z Košíc cez Plešivec do Revúcej a Muráňa, pričom by na tieto vlaky nadväzovali vlaky premávajúce na linke Slavošovce – Plešivec – Rožňava – Dobšiná a späť, ktoré by obslúžili všetky turisticky atraktívne miesta na týchto tratiach. Práve využívanie vlakov nielen na denné dochádzanie do zamestnania a škôl ale aj v rámci cestovného ruchu by v tomto regióne malo veľký prínos. Výhodou variantu s tromi spojenými súpravami je priame spojenie každej doliny s Košicami, nevýhodou je potreba väčšieho počtu súprav. Výhodou variantu s oddelenou linkou zo Slavošoviec do Dobšinej je práve nižší počet potrebných súprav, avšak cestujúci by museli prestupovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Pohľad Železníc SR

V stanovisku Železníc SR sa k spomínaným návrhom sa hovorí, že všetky uvedené regionálne trate (Plešivec – Muráň, Plešivec – Slavošovce a Rožňava – Dobšiná) sú v zmysle zákona o dráhach zjazdné a je na nich možné obnovenie pravidelnej osobnej dopravy. „V prípade obnovenia pravidelnej osobnej dopravy na uvedených tratiach predpokladáme náklady na opravu nástupísk v niektorých dopravniach a zastávkach, čo by sa presne vyšpecifikovalo na miestom šetrení,“ doplnila hovorkyňa Železníc SR Ivana Popluhárová. Uviedla tiež, že priepustnosť všetkých navrhovaných železničných tratí je dostatočná.

Východiskom je spolupráca

Po technickej stránke je teda možnosť návratu vlakov osobnej dopravy na Gemer reálna. „Rozhodnutie je však závislé od objednávateľa výkonov (štát, kraje, mestá, obce, podniky, občianske združenia a pod.), ktoré sa dohodnú s dopravcom na prevádzke týchto vlakov. Primárne ide o to, aby sa našli finančné zdroje, ktoré by dokázali pokryť rozdiel medzi tržbami a nákladmi dopravcu,“ uviedol Vojtek. „Dopravca, či už národný alebo súkromný, bude tieto vlaky prevádzkovať, až keď bude mať istotu, že na nich nebude stratový. V tomto zohráva veľkú úlohu práve verejnosť, ktorá môže zvyšovať tlak na hľadanie týchto finančných zdrojov a to nielen v štátnej správe, ale aj samospráve alebo v súkromnom sektore. Nikde totiž nie je dané, kto má vlaky financovať, kľudne sa na ich prevádzku môžu poskladať jednotlivé obce spolu s podnikmi v danom regióne, príp. občianskymi zduženiami, prevádzkovateľmi turistických atrakcií atď. Pre všetkých by totiž zvýšená mobilita obyvateľstva a príchod turistov mal výhody a môžu to teda brať ako investíciu. Dôležité však je, aby bol cestovný poriadok skutočne atraktívny pre cestujúcich, pretože pokiaľ z nejakej stanice nepôjde vlak aspoň každé dve hodiny, ideálne každú hodinu, tak naň pol dňa nikto čakať nebude. Rozdiel je samozrejme vtedy, ak by boli tieto vlaky určené primárne na účely cestovného ruchu, vtedy je dôležité cestovný poriadok prispôsobiť otváracím hodinám a časovej dostupnosti jednotlivých atrakcií zo železničných staníc a zastávok. A toto je aj prípad Gemeru, regiónu bohatého na turistické zaujímavosti. S vlakmi prídu turisti, s turistami peniaze, s peniazmi rozvoj.“

Kraj sa tomu nebráni

Aktuálne sa spracováva Plán udržateľnej mobility Košického kraja, ktorého súčasťou sú dopravné modely, ktoré na základe prieskumov identifikujú významné prepravné prúdy a úseky vhodné na dopravné spojenie železničnou osobnou dopravou. „V prípade, ak uvedeným dokumentom budú trate č. 165 Plešivec – Muráň, č. 166 Plešivec – Slavošovce a trať č. 167 Rožňava – Dobšiná navrhnuté na obsluhu železničnou osobnou dopravou, vyvinie kraj intenzívnu aktivitu smerovanú k Ministerstvu dopravy a výstavby SR, s cieľom jej obnovy,“ uviedla hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kraja Anna Činčárová. „Doprava na regionálnych železničných tratiach by mala byť zabezpečená v rozsahu plnohodnotnej celodennej dopravnej obslužnosti. V prípade slabých prepravných prúdov cestujúcich je vhodnejšie zabezpečovať dopravnú obslužnosť prímestskou autobusovou dopravou. Týmto postupom je zabezpečené efektívne využitie dopravných prostriedkov a hospodárnosť vynaložených verejných prostriedkov.“

Najčítanejšie na My Gemer

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
          6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
          7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
          8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
          1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
          2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
          3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
          4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
          5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
          6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
          7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
          8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
          1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 194
          2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 684
          3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 051
          4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 671
          5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
          6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 797
          7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 544
          8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 2 357

          Blogy SME

          1. Juraj Droba: Moderné školy na úrovni 21. storočia
          2. Stop alibizmu: Modlite sa s Putinom, aby Boh neexistoval – vy, schvaľovatelia ruskej agresie voči Ukrajine
          3. Štefan Vidlár: Servilňí servanťi Slováci
          4. Erik Kriššák: Hartley Coleridge - Dieťaťom dlho a stále som, kým časy
          5. Ján Škerko: Matovič a vrtkavá verejná mienka
          6. Anna Romanová: Moja psychóza 2
          7. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
          8. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
          1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 000
          2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 930
          3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 543
          4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 109
          5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 224
          6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 970
          7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 938
          8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 855
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
          SkryťVypnúť reklamu
          SkryťVypnúť reklamu

          Hlavné správy z MY Gemer

          Tipujte bez rizika a vyhrajte.


          29. sep

          Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


          (PR) 26. sep

          Tipni si a vyhraj, registrácia je grátis.


          22. sep
          Svätá Tekla posledné jablko zjedla, hovorí pranostika, viažuca sa k 23. septembru.

          V septembri nastáva astronomická jeseň. Záhradkári zbierajú a spracovávajú úrodu a pripravujú sa na prichádzajúci koniec sezóny.


          21. sep

          Najčítanejšie články MyRegiony.sk

          Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


          1. okt

          Nemecký koncern plánuje postaviť ďalšie gigafabriky.


          1. okt

          Najviac nedostatkov zistili v Banskobystrickom kraji.


          1. okt

          Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


          30. sep

          Blogy SME

          1. Juraj Droba: Moderné školy na úrovni 21. storočia
          2. Stop alibizmu: Modlite sa s Putinom, aby Boh neexistoval – vy, schvaľovatelia ruskej agresie voči Ukrajine
          3. Štefan Vidlár: Servilňí servanťi Slováci
          4. Erik Kriššák: Hartley Coleridge - Dieťaťom dlho a stále som, kým časy
          5. Ján Škerko: Matovič a vrtkavá verejná mienka
          6. Anna Romanová: Moja psychóza 2
          7. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
          8. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
          1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 000
          2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 930
          3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 543
          4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 109
          5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 224
          6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 970
          7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 938
          8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 855
          1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
          2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
          3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
          4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
          5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
          6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
          7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
          8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

          Už ste čítali?

          SkryťZatvoriť reklamu